Vége, legalábbis ennek a fejezetének. Amit tudhatunk, hogy március 31-én Győrújbarát képviselő-testülete indoklás nélkül felmentette Dr. Tarjányi Tamás jegyzőt három nem és hat igen szavazattal. Mivel az ülés zárt volt nem tudhatunk egyebet, azt sem, hogy ki szavazott nemmel és ki igennel, de aki figyelemmel kísért az elmúlt napok eseményit az jó eséllyel hibátlanul tippel a helyes válaszra. További hír, hogy a falu aljegyzője is felmondott.
Sok újat nem tudok mondani, amit lehetett pro és kontra elmondták helyettem a hozzászólók itt és a Baráti Blogon, mégis kísérletet teszek összefoglalni a saját szemszögemből a történteket.
A tények röviden:
2011. március 22. kedd este A jegyző távollétében egy más ügyben összehívott rendkívüli testületi ülésen Dr. Bálló Ferenc képviselő személyi ügyben zárt ülés javasol, az indítvány, amely csak a zárt ülésen derült ki: Dr. Tarjányi Tamás Győrújbarát jegyzőjének azonnali hatályú indoklás nélküli felmentése. Döntés nem születhetett, mert az ülést vezető aljegyző, több törvényességi akadályt állapított meg. Az ülést követően Juhászné Árpási Irma polgármester telefonon felajánlja a lehetőséget a Jegyző Úrnak, hogy önként mondjon le, amivel ő nem kíván élni.
2011. március 23. szerda reggel Árvai István, Rácz György és Dr. Palla Roland képviselők sürgős rendkívüli testületi ülést kezdeményeznek.
2011. március 24. csütörtök 13:30 A rendkívüli testületi ülésen döntés nem születhet a jegyző felmentéséről, mert a Jegyző Úr betegállományba került, levélben közli a testülettel, hogy nem kívánja a jegyzői munkáját folytatni.
2011. március 26. szombat A Jegyző Úr levelet juttat el a képviselőkhöz, amelyben felajánlja, hogy a tisztázatlan helyzet megoldását a betegszabadságának a megszakításával lehetővé teszi, ha a képviselők úgy kívánják.
2011. március 30.szerda A rendkívüli testületi ülésen homályos okok miatt ismét nem születik mindkét fél számára elfogadható döntés. Valószínűleg sose tudhatunk meg hivatalosan részleteket, lévén ez is zárt ülés volt.
2011. március 31. csütörtök A negyedik rendkívüli zárt ülésen megszületik a Jegyző Úr indoklás nélküli felmentése.
2011. április 1. péntek Dr. Pék Szabolcs aljegyző benyújtja a lemondását.
A történtek alapján látszik, hogy rövid idő alatt kompromisszum született. Az esetleges félelmek, hogy a jegyző elmenekül a testület többségének akarata elől alaptalannak bizonyult. Megkímélhették volna egymást a kínos eseményektől, helyzetektől, ha kezdetektől szemtől szembe intézik el egymással a vitás ügyet, nem pedig így, egy villám-hátbatámadással.
Önjelölt újságíróskodásom alkalmával megismerhettem mindkét oldal álláspontját.Ki kellett mozdulnom kényelmes és számomra egyértelmű helyzetemből, és alaposan megismertem mások véleményét. Azt kell mondanom, hogy minden álláspont védhető, elfogadható. Próbát tettem rá, hogy a másik fél szemszögéből gondoljam végig a történteket.
Polgármesterünk, Juhászné Árpási Irma maximálisan eleget tett az „indoklás nélküliség” elvárásainak. Nem illette egyetlen rossz szóval sem a Jegyző Urat, a személyes véleményét eddig nem árulta el számunkra. Nem tett mást, mint a képviselő testület többségének az álláspontját képviselte. Sokan érezték úgy, hogy mint a falu első emberének igenis vállalnia kellene a véleményét – nem tette meg. Jogilag támadhatatlan, talán ez a helyes megoldás a részéről.
Dr. Palla Roland alpolgármester tovább megy. Megnevez néhány okot, amit a Jegyző Úr tételesen igyekszik cáfolni. Az okokat keresve a legtöbb kapaszkodót ez párbeszéd adhatna, de ne felejtsük el, hogy a polgármester szavaival élve minden képviselő egyedül hozza meg a döntését. A többi felmondásra szavazó képviselő véleményét nem ismerem, nem kérdeztem őket. (Amennyiben Ők szeretnék szívesen közlöm álláspontjukat.) Csupán feltételezésünk lehet, arra, hogy a többi képviselő is egyetért az Alpolgármester véleményével.
A felmerült kifogások egyike a hivatal nem megfelelő tempójú ügyintézése. Ez egy nehezen vizsgálható kérdés, erre most nem keresném a választ. Ez az ok önmagában egyedül nem indokolja a jegyző leváltást, úgy gondolom. Nem teljesít ez a hivatal az országos átlag alatt, vitathatatlanul sok a munkájuk azt láthatjuk, a 2008-as állapothoz képest egy klasszist javult a teljesítmény.
A másik ok, amit Jegyző Úr sem cáfolt, sőt nyíltan kimondott, a hivatal két pólusra szakadása: a polgármester és a jegyző közötti ellentét a hivatalt is polarizálja. Itt sem végeztem teljes munkát, nem készítettem helyzetfelmérés a hivatali munka ellehetetlenüléséről, ezt nem tudom objektíven megítélni, de szerintem egy képviselő nem jut el rövid távon arra a következtetésre ezek alapján, hogy a jegyzőnek menni kell.
Ha a felmerült kifogásokat egyenként sorra vennénk és cáfolnánk akkor sem kerülhetnénk közelebb a megoldáshoz, mert egyrészt – mint említettem – ez egy ember véleménye volt, másrészt meg a felmondás valójában indoklás nélküli.
A döntés hátterében véleményem szerint olyan személyes sérelmek húzódnak, amik talán sohasem lesznek kimondva. A kérdés az, hogy ezek a sérelmek kit értek. Nyilván nem jutott az összes felmentésre szavazó képviselő egyenként arra az álláspontra, hogy a jegyzőnek indoklás nélkül menni kell, mert ő minden bajok forrása. Valaki vagy valakik a távozás szószólójaként kellett, hogy fellépjenek. Ez az illető valamit állított a jegyzőről, ami a többiek véleményét olyan mértékben befolyásolta, hogy egy hivatalvezető kirúgása mellett döntöttek. Szeretném azt hinni, hogy mindegyikük tájékozódott, mint ahogy illene minden komoly döntés előtt. Megkérdezte mindegyik felet, szembesítette a jegyzőt a tényekkel, esélyt adott rá hogy megvédje magát, utánajárt az állítások igazának. Szeretném ezt hinni, de nem hiszem. Minden képviselő egyénileg kell, hogy felvállalja a döntését. Nem hibáztathatnak mást, ez az ő döntésük kell, hogy legyen. Remélem, ha esetleg olvassák, akkor azt mondják most maguknak: igen átgondoltam, megfelelő körültekintéssel jártam el, nyugodt a lelkiismeretem.
Szerintem tisztelt Képviselők, Polgármester Asszony hibát követtek el. Elhamarkodott, rossz döntést hoztak, kárt okozva ezzel a közösségnek. (Nem szándékom egyiküket sem megbántanom, kérem fogadják el a véleményem.)
Tekintsünk a jövőbe. Mennyire vonzó hely Győrújbarát jegyzői széke? Nem cáfolta senki, hogy a jegyző és polgármester viszonya rossz. A testület indoklás nélkül mentette fel az előző jegyzőt (mármint a mostanit). Köztudott, hogy ha itt akarja megállni a helyét egy jegyző, akkor többet kell dolgozni, mint más önkormányzatoknál. Itt szerencsére nem a lét a kérdés, hanem az esetlegesen százmilliós pályázati pénzek feletti felügyelet. Fel kell készülnie a gyanúsításokra, hogy azért választotta őt a mostani testület, mert az előző jegyző „nem működött együtt a testülettel”, de ő majd úgy ugrik, ahogy a testület fütyül.
Talán nem az a baj egy jegyzővel, hogy miatta nem elég jó egy falu honlapja, meg nincs meg időre egy testületi ülés jegyzőkönyve. Lehet, hogy visszasírjuk ezeket a hibákat, hiányosságokat. Egy új jegyzőnek kell majd beletanulni a baráti munkamorálba, munkatempóba, meg kell felelni a polgármester, a képviselő-testület elvárásainak. Ha komoly hibát fog véteni, akkor persze lehet majd őt hibáztatni a falut ért jelentős anyagi kár miatt.
Remélem a vészmadárkodásom teljesen alaptalan lesz és egy olyan jegyző fog ide kerülni, aki megfelel a tisztelt Képviselők és a Polgármester elvárásainak.
Szeretném megköszönni Dr. Tarjányi Tamás jegyzőnek Győrújbarátért végzett munkáját. Köszönöm Tamás.
Korrekt összefoglaló. Zalán respect.
Javasolom a perköltségre, meg a megítélt összegre néhány millát elkülöníteni már most. [moderálva] gyülekezete, mármint a képviselőtestület, benne a pm.-mel.
Én is köszönöm Zalánnak azt az újságírói munkát, amit ezügyben ezen a honlapon közzétett/elvégzett. A kisalföld online is többször hivatkozott ide, ez azért már mond valamit!
Még egy személyes megjegyzés. Eddig nem tettem szóvá, de „ÉN” hozzászólása után kénytelen vagyok. Borzasztóan irritál, amikor a jegyző ügyben „a képviselőtestület” mindenféle negatív minősítést kap. Sajnos(?) én is tagja vagyok annak a testületnek. Hiába szavazok máshogy, hiába írom le számtalanszor, hogy mennyire nem értek egyet mindazzal, ami történt, mégis ahhoz a testülethez tartozok, aki ezt megszavazta. Remélem, sokan követik az eseményeket, és nem vesznek egy kalap alá nyolcunkat….
” … egy olyan jegyző fog ide kerülni, aki megfelel a tisztelt Képviselők és a Polgármester elvárásainak.” -írja Zalán.
No akkor itt véget is érhet a törvényesség…
A jegyző, mint végzettségét tekintve államigazgatási szakember, az ÖK működésének közvetlen törvényességi felügyelője. Mert a polgármester nem ért hozzá, a képviselők egyenként szintén nem hozzáértők. Azok a képviselők, akik a jegyzőt így küldték el, nem ismerik az Önkormányzati törvényt sem. Annak szellemével ez a módi nem egyeztethető össze!
Az önkormányzati döntéshozás folyamatában a minősített többséghez is elegendő 5 fő egyetértő igen szavazata. 5 fő mindösszesen! A fennmaradó négy döntéshozó pedig meglehet helyesen akarja képviselni a közügyünket, de nincsenek elegen …
A választók különbséget tudnak tenni a képviselők között? Nem igazán.
Ők még kevésbé ismerik az Ötv.-t.
Az indoklás nélküli felmondók nem indokolnak!
Ennyi jut nekünk nyilvánosságból és demokráciából.
Hagyjuk?
„Hagyjuk?” – Miért mit tudnánk csinálni? Ez a képviseleti demokrácia.
Emberek, itt tényleg mindenki ennyire vak?
Ott a kérdésükre a válasz a jegyző interjújában. Megromlott a polgármester és a jegyző viszonya. Gondolom, hogy ezt normális helyeken tudják kezelni, és akár jó is kisülhet belőle (két ellentétes álláspont küzdelméből kompromisszumos jó megoldás születik), Győrújbaráton ezt úgy szokták intézni, hogy Juhászné diktál, aztán, aki nem azt csinálja, azt kicsinálja.
Ez a győrújbaráti demokrácia! Szégyellem magam, ahogy a környező településeken járok-kelek, egyrészt, ahogy a falu kinéz, húsz év hanyag, nemtörődöm vezetés után, másrészt azért, mert ilyen a falu vezetése. SZÉGYEN!
Nem vagyok jogász, de majd kijavítanak a hozzáértők. Az alkotmánybíróság mai határozata alapján jegyzőt a holnapi naptól nem lehet indoklás nélkül felmenteni. Holnaptól ez már alkotmányellenes lenne.
http://www.mkab.hu/index.php?id=111_b_2011__ab_hatarozat
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvénynek – a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény módosításáról rendelkező 2010. évi CLXXIV. törvény 1. §-ával megállapított – 17. § (1) bekezdése alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.
A megsemmisített rendelkezés e határozat közzétételét követő napon veszti hatályát.
Zalán! Szerintem ez nem holnaptól lenne alkotmányellenes, hanem ez a konkrét eset(jegyzőtúrás) alkotmányellenes volt és van. Hiszen az AB az idézetben azt mondja, hogy megállapította a vonatkozó passzus alkotmányellenes(nem holnaptól, hanem a törvénymódosítás jogrendbe slisszanásától kezdve). Tehát, ha ez alapján cselekszik egy testület teszemazt, akkor a cselekmény is alkotmányellenes.
Az más tészta, hogy jogszerű.
Na ide kellene egy jogász, aki ezt megvilágítaná.(Mert én sem vagyok az.)
Még egy ilyen jellegű előadásra is beülnék pl. a civilházba, pedig úgy általában nem bírom hosszútávon a szék agresszióját az ülepemen.
Ja, és nemrég olvastam egy hozzászólást e témában egy fórumon, ahol az érvelő azzal „állványozta” álláspontját, hogy a döntés többségi volt. Ez egyrészről trivialitás, másrészről, ha egy döntés többségi az nem biztos, hogy alkotmányos(mint, ahogy a példa most ezt mutatja), sőt nem biztos, hogy jogszerű(most éppen az) és egyáltalán nem biztos, hogy etikus vagy demokratikus(ez vérmérséklet szerint beosztandó).
Az ilyen többség, vagy a többségi akarat nem sziklaszilárd biztosíték sem a jogszerűségre, sem a demokráciára, sem pedig semmire, mint tudjuk régóta.
A mai nyomtatott Kisalföld is hivatkozik erre az oldalra.
Gratulálok, Zalán!
„Őszinte érvek helyett pedig maradnak a feltételezések: bosszúról, leszámolásról, lefejezésről, elfoglalásról – márpedig ennél a látszatnál kevés ártalmasabb lehet a kormány számára.” – írta pár napja Török Gábor, persze nem a Győrújbaráti helyzetről, de mondjuk ha a „kormány” helyett „képviselő testület”-et olvasunk …
(http://torokgaborelemez.blog.hu/2011/04/16/350_dalolva_ment)
Kedves Zalán!
Én ennél egy sokkal találóbb Török Gábor idézetet dolgoztam át. Talán nem kevésbé tanulságos.
Török Gábor politológus alkotmányozással kapcsolatos gondolatait hadd tegyem egy győrújbaráti tükör elé, és lássuk, milyen eredmény születik:
Az eredeti:
„Nem tartozom azok közé, akik gondolkozás nélkül elutasítják az alkotmányozást, és tényleg őszintén drukkolok azért, hogy jó és tartós alaptörvénye legyen az országnak. Sajnos a történelmi feladathoz méltatlan eljárás, a politikai szereplők gesztusokat és érdemi együttműködést nem ismerő magatartása már eleve kérdésessé teszi, hogy a hatályos alkotmány nehezen vitatható problémáját, a legitimációs deficitet, az alkotmánytisztelet hiányát képes lesz-e ledolgozni, eltüntetni az új dokumentum. Ahhoz azonban, hogy tudjuk, egyáltalán mit várjunk az alaptörvénytől, többet kellene tudnunk arról, miért is gondolják szükségesnek az alkotmányozók gyors elfogadását.”
Ez Győrújbarát esetében így hangzik:
„Nem tartozom azok közé, akik gondolkozás nélkül elutasítják a jegyzőváltást, és tényleg őszintén drukkolok azért, hogy jó és tartós jegyzője legyen a településnek. Sajnos a történelmi feladathoz méltatlan eljárás, a politikai szereplők gesztusokat és és érdemi együttműködést nem ismerő magatartása már eleve kérdésessé teszi, hogy a jelenlegi jegyző nehezen vitatható problémáját, a legitimációs deficitet, a munkája tiszteletének hiányát képes lesz-e ledolgozni, eltüntetni az új jegyző. Ahhoz azonban, hogy tudjuk, egyáltalán mit várunk az új jegyzőtől, többet kellene tudnunk arról, miért is gondolják szükségesnek a jegyző gyors eltávolítását.”
Csak annyit kérdeznék meg, halkan és szemlesütve, hogy ez a kis akció most mennyi pénzébe fog kerülni a falunak? Lehet, hogy többe, mint az összes út terelővonallal való felfestése?
Mert a legutóbbi ilyen buli igencsak huszárosra sikeredett, már ami a pénzbeli következményeit illeti.
Nem mondom, hogy csak így tovább képviselők meg polgármester.
Inkább azt mondom: Elég belőletek
🙂